Francisco
Ferrer
V roce 1989
bylo 80. výročí státní vraždy velkého vzdělavatele Francisca Ferrera, jenž byl
zastřelen s tichým souhlasem katolické církve. Francisco Ferrer je stále sporná
postava, ale jeho vzdělavatelské myšlenky jsou stále velmi důležité (i když
dnes více směrem proti státu, než proti církvi). V září 1989 nacionalistické a
fašistické sekce Barcelonské spojené rady, najednou zakázaly stavbu pomníku
Franciscu Ferrerovi. 13. října, v den výročí, uspořádali anarchisté ze CNT
mítinky na počest Ferrera a přejmenovali po něm barcelonské náměstí, které se
Plaza Ferrer jmenovalo již v letech 1936-39. Francisco Ferrer se narodil
l0.ledna 1859 na statku blízko Barcelony. Jeho rodiče byli oddaní katolíci,
jeden z jeho strýců svobodný myslitel, jeho první zaměstnavatel militantní
ateista, a tak Ferrer získal nezávislý charakter a silně protiklerikální
názory. Od roku 1883 byl svobodný zednář a radikální republikán, stal se
přívržencem Manuela Ruize Zorilly, který žil v exilu v Paříži. Ferrer, který
byl průvodčí na trati z Barcelony do francouzského pohraničí, pracoval jako
kurýr pro Ruize, a v roce 1885 pomohl mnohým politickým uprchlíkům najít ve
Francii útočiště. Ferrer, jeho manželka a tři děti, pak žili v Paříži. Pracoval
jako učitel španělštiny a získal dekret k prodávání vína, ale místo neplaceného
Ruizova tajemníka, které zastával až do jeho pozdní smrti v roce 1896, byl
aktivní v „racionalistickém“ kroužku a účastnil se v roce 1897 v Praze kongresu
zamýšlené II. internacionály. Po Ruizově smrti Ferrer postupně přešel od
republikanismu k anarchismu, četl literaturu, často navštěvoval anarchistické
kluby a setkával se s takovými známými anarchisty jako jsou Louise Michel, Jean
Grave, Elisée Reclus, Sebastian Faure, Charles Malato a s exilovými španělskými
anarchisty, Anselmem Lorenzem a Fernandem Terrido de Marmolem. Osobní kvality
anarchistů na něj udělaly dojem a byl také uchvácen jejich myšlenkami. Ferrer
se posléze považoval za jednoho z nich a koncem roku 1890 dospěl k filosofii
„...suverenitu jedince, svobodu od institucionálního potlačování“. Ferrer se
jako učitel samozřejmě zajímal o vzdělávání. Během této doby se o předmětu
výchovy hovořilo v anarchistických a racionalistických kroužcích velice
horlivě. Jean Grave obecně prostudoval pamflet nazvaný Enseigment bourgeois et
enseigment libertaire [Paris 1890], který byl sestaven z rozdílností mezi
měšťáckou a liberální výchovou. První škola, která používala Ferrerův model,
jakože se i inspirovala od anarchistů a racionalistů, byla škola Paula Robina v
Cempais blízko Paříže. Robin byl ředitelem dosazen v prosinci 1880. Principy
školy byly postaveny na integrálním vzdělávání: Studenty byli chlapci i
děvčata, kteří mohli své fyzické a intelektuální předpoklady rozvíjet v
nedonucovací atmosféře. Nicméně tyto principy byly nepřetržitě kritizovány jak
od laiků, tak i od náboženských konzervativců, a v roce 1894 byl Robin ze svého
postu propuštěn pro jeho „nekonvenční“ metody a radikální aktivity, jako
například, průkopnictví antikoncepce ve Francii. V roce 1897 byla utvořena Liga
za liberální vzdělání, aby pokračovala v Robinově práci. Podporovali ji Jean
Grave, Louise Michel, Elisée Reclus, Petr Kropotkin a Lev Tolstoj.
Tolstoj napsal:
„...a po 4 letech jsem ještě více přesvědčen, že jen vzděláním, dobrovolným
vzděláním, se můžeme zbavit existujícího hrozného řádu a nahradit jej rozumnou
organizací.“
Neúspěšně,
chyběly peněžní prostředky a škola byla otevřena jen jedno léto. Ale v březnu 1900
Ferrer obdržel dědictví, téměř 1 milion franků, od své bývalé žákyně Mlle
Meurie. Ačkoliv byla z konvenční společnosti, nakonec uznala myšlenky a
metody, které Ferrer obhajoval a v závěti odkázala své peníze k uskutečnění
liberálního vzdělávání. Tyto peníze daly Ferrerovi příležitost k návratu do
Barcelony a vystavění Moderní školy. Ferrer se vrátil do Španělska v roce 1901,
v době politického a sociálního neklidu, kdy španělsko platilo Spojeným státům
za svoji porážku, a kdy nastával téměř totální rozpad tohoto impéria. Silně byl
kritizován španělský sociální život, zvláště jeho vzdělávací systém. Každý
souhlasil s tím, že systém potřeboval změnit. Dvě třetiny Španělska
neuměly číst nebo psát, jen 15.000 ze 45.000 měst mělo veřejné školy. Většina
škol byla naprosto nedostačujících, chyběly prostředky a dobří učitelé. Do
církevních škol si církev učitele vybírala, ale zase kontrolovala osnovy. Během
předchozích 25 let, kdy byl Ferrer na škole, tři čtvrtiny času strávil u
náboženských instrukcí, modlení, chvalozpěvů a katechizmu. Kázeň byla
servírována a fyzické tresty běžné.
V roce 1890
nastaly oproti feudálnímu Španělsku radikální změny v průmyslu, vzdělávání a
vládě. Stávající systém kladl důraz na vědu, historii a sociologii. Ferrer byl
v popředí těchto kritických debat a vycházel z evropské tradice vzdělání pro
každého. Ve Španělsku byly již dříve pokusy, učinit světské školství přístupné
i pracujícím – José Sanche z Rosa v Andalusii a Elias Puig v
Katalánsku. Tato tradice datovaná od l8.století racionalismem a od l9.století
romantismem, změnila důraz z nařizování („vyučování“) na proces vzdělávání, z
učení nazpaměť k učení příkladem a ze zkušeností, z výchovy, jako přípravy na
život, k výchově od života. Jeho motto bylo „svoboda je vzdělání“a úplně odmítal
formální výchovu konvenčních tříd, omezení a regulace, které omezovaly osobní
rozvoj a oddělovaly výchovu od hry. To šlechtilo jak fyzický, tak i duševní
rozvoj, jak řemesla a umění, tak i literaturu.
Nepřátelský
dogmatismus a pověry se rozhodly soudit pozorování a dovednost, právě tak jako
nezávislost a samostatnost v jednání. Antidonucování a antiautoritářství
zdůrazňovalo právo dítěte, povzbuzovalo vřelost, lásku a záliby místo
konformity a usměrňování. Mezi klíčová slova patřila svoboda, nenucenost,
nápaditost, individuálnost a samostatnost v jednání. Tato tradice si kladla za
cíl svobodnou školu zbavenou od náboženství a politické nadvlády, zbavenou
autority jakékoliv hodností. Pro Ferrera a jeho předchůdce byla církev největší
překážkou na cestě k veřejné osvětě. Jak prohlásil Bakunin, vzdělání „...musí
být zcela založeno na vědeckém rozvoji rozumu a ne na víře; na rozvoji
osobnosti a samostatnosti, ne na zbožné víře a poslušnosti; na kultu pravdy a
spravedlnosti za každou cenu, a především na lidské povaze, která musí nahradit
všechny božské kulty.“ „Školy,“ dodává Bakunin, „musí být zbaveny představy
Boha, věčného a naprostého zotročitele.“ Státní vzdělání bylo také zamítnuto,
protože obojí, stát i církev usilují o to, aby se nové myšlenky nerozvíjely,
protože mohou podkopat status quo. Ferrer psal: „Vladaři si vždy dávali pozor,
aby kontrolovali vzdělávání lidí... nejsou tak pošetilí, aby věřili někomu
jinému, když vědí, že jejich moc je založena většinou zcela na škole, a proto
tedy trvají na zajištění svého monopolu, na vzdělání.“ Pro Ferrera byla škola
„nástrojem vlády v rukou vládnoucí třídy.“ Vláda používá školy k produkování
loajálních občanů; církev - věrných farníků, a manufaktury - poslušných
dělníků.“ Svoboda ve vzdělávání zamýšlela osvobodit od autority učitelů, zrovna
tak i státu a církve. „Za současných podmínek,“ konstatoval Ferrer, „byl učitel
pouze agentem vládnoucí třídy, vychovávající lidi, aby se podrobili, věřili a
mysleli jen podle sociálních dogmat, která nás řídí.“ Jako vojsko a policie
byly vždy impozantní, zajímavé tím, že používaly násilí, pravý vzdělanec je
osoba, která nevnucuje dítěti své vlastní myšlenky, ale působí na něj svými
vlastními schopnostmi.“ Proveďme protiútok proti kasárnám, tradičnímu
výcvikovému vyučování studentů, skrze opakování a tresty, které jen ničí
představivost a brání přirozenému rozvoji lidí, vzdělání má být spatřováno jako
spontánní, tvůrčí proces.
První školu
otevřel Ferrer v Calle de las Cortes, s dvanácti dívkami a osmnácti chlapci,
8.září 1901. Měla tři stupně - základní, prostřední a pokročilý. Škola měla i
dílnu, laboratoř, mapy, tabulky a další učební pomůcky. Zkoušení neexistovalo.
Poplatky byly za školné, ale jen v kolísající míře, podle příjmu každé rodiny -
ty byly ze smíšených, středních a dělnických vrstev. Děti a jejich rodiče se
podíleli na administrativě školy a rodiče byli také vyzýváni, aby v neděli
večer a odpoledne chodili na přednášky od známých učenců, které byly na různá
témata. Tyto přednášky byly přístupné všem a staly se velmi populární, zvláště
mezi dělníky, v takovém rozsahu, že od druhého roku se konaly každý druhý večer
a nakonec přiměly Ferrera k jednání s profesory na barcelonské
univerzitě o možnosti vytvořit Populární Univerzitu v napojení na Escuela Moderna.
K internátu školy patřila i vlastní publikační činností s personálem tiskařů a
překladatelů. Spolupracovala i řada mezinárodně významných spisovatelů, kteří
psali způsobem, aby byl každému srozumitelný. Knihy, kterých bylo publikováno
40, pojednávaly od matematiky po přírodní a sociální vědy. Jako vzory byly
ukazovány příklady z třídního patriotismu a pověr které vyvolávaly
vykořisťování a utrpení. Ukázky ze studentských prací ohledně těchto problémů
byly zveřejňovány v Boletinu. Základní, i když ne jedná idea školy, bylo
podporovat svobodu nezávislé mínění jednotlivců, kteří by netolerovali žádné
nespravedlnosti jakékoliv třídy nebo stavu a kteří by aktivně takovým
nespravedlnostem vzdorovali. Takoví jednotlivci, společně spolupracující, by
byli základem nové (anarchistické) společnosti. V souladu s tím Ferrer také
věnoval mnoho energie na organizování dělnického hnutí v Katalánsku, užíval
metod přímé akce (anarchosyndikalismu) a v letech 1901 až 1903 vydával
syndikalistický časopis La Huelga General (Všeobecná stávka), který byl nakonec
vládou zakázán. V říjnu 1905 byla otevřena další pobočka Escuela Moderna ve
Villanueva y Gettiru, textilním centru. Zahájení předsedal rektor barcelonské
univerzity. Jiné školy přejaly Ferrerovy učebnice a metody, například v Seville
a Cordobě, ale také v Malaze, Targoně a dalších menších městech. Koncem roku
1905 bylo v Barceloně takových škol 14, v Katalánsku, Valencii a Andalusii na
34 Ferrer také pomáhal radikálním republikánům v organizování tříd v jejich
vzdělávacích „centrech“, zásobil je učebnicemi a dalšími pomůckami. Světské
školy vytvořily Ligu svobodných myslitelů, a také se řídily dle Ferrerových
metod.
Počátkem roku
1906 bylo v barcelonské provincii již 120 takových škol. Na velký pátek, 12.
dubna 1906, pochodoval Ferrer s 1700 studenty na demonstraci za světské
vzdělán...
Tento
překlad z časopisu Black Flag byl otištěn v časopisu Autonomie
(prosinec 1991)